torsdag 20 augusti 2009

Du skänker hoppet, tove springer loppet!

Vad har jag nu hittat på?
Min kära barndomsvän och träningskompanjon Marie Nordqvist har utmanat mig att springa Lidingöloppet (30km) den 26 september. Frågan är om jag klarar det utan hjälp. Och det är här DU kommer in. Du ska motivera mig genom att ge mig något att springa för. På sju veckor tar jag mig i form att springa loppet - du satsar pengar på att jag klarar det.

Om jag springer under 3 timmar betalar du 1000 kronor
Om jag springer under 3,5 timmar betalar du 500 kronor
Om jag tar mig runt banan och fullföljer loppet betalar du 250 kronor (*

Tillsammans gör vi detta lopp för att skapa hopp
Varje år ansöker tusentals människor asyl i Sverige för att de har förvägrats sina mänskliga rättigheter där de tidigare har bott. Första halvåret 2009 har migrationsverket registrerat 3602 barn och ungdomar som asylsökande (se statistik på http://www.migrationsverket.se/). Att leva under asyl innebär stora påfrestningar för barnen och deras familjer. Trots att den akuta livshotande faran är över när familjerna har anlänt till Sverige är barnen fortfarande berövade sina grundläggande rättigheter till trygghet, lek och hälsa. Migrationsverkets beslut handlar om liv och död för många människor. Detta innebär att en del barn tvingas leva gömda på grund av risken att bli utvisade. Som om det inte vore nog med den långa påfrestande asylprocessen.

Psykologer har länge lyft fram lekens betydelse för barns utveckling och återhämtning vid påfrestande händelser och trauman. Många asylsökande barn har inte ens tillgång till vattenfärger, kritor eller papper. En del av pengarna går till att gynna vardagen för asylsökande barn genom att bidra till leksaker. Resten av pengarna kommer att gå till att finansiera medicin, mat och bostäder.

Mottagande organisation är Asylgruppen i Malmö som i många år har arbetat för att stötta och hjälpa asylsökande i Sverige. Läs mer om dem på deras hemsida:
http://www.asylgruppenimalmo.org/

Betalning
Betalning görs efter loppet den 26 september (och senast den sista oktober) på postgiro: 596851-6

Märk betalningen med ditt namn samt "hoppetloppet". (Om du är bosatt i Finland får du särskilda instruktioner via mail).

Du skänker hoppet, jag springer loppet!
Ska du vara med? Bra! Skicka ett mail med ditt namn och din ort (och om du inte vill att vi publicerar ditt namn på nätet) till hoppetloppet[at]gmail.com redan idag!

Vill du dessutom vara med och springa loppet för hoppet? Ännu bättre! Anmäl dig på http://www.lidingoloppet.se/

Och du - tipsa alla du känner och inte känner om hoppetloppet!

 
*) Om du inte har möjlighet att betala dessa summor, kan du bidra med det du själv anser att du kan. Varje krona är en krona i rätt riktning

1 kommentar: